12 Nisan 2018 Perşembe

 

AVUSTURYA, VİYANA, GELECEĞİN SINIF LABORATUVARI ÇALIŞMA ZİYARETİ RAPORU, 8-9 MART 2018




AVUSTURYA, VİYANA, 8-9 MART 2018
GELECEĞİN SINIF LABORATUVARI ÇALIŞMA ZİYARETİ RAPORU

Dr. Tunç Erdal Akdur

Giriş

Avusturya, Viyana Geleceğin Sınıf Laboratuvarı (Future Classroom Laboratory - FCL) Çalışma Ziyareti, Avrupa Okul Ağı (European Schoolnet – EUN) Etkileşimli Sınıf Çalışma Grubu (Interactive Classroom Working Group - ICWG) faaliyeti olarak 8-9 Mart 2018 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Etkileşimli Sınıf Çalışma Grubu’nun Avusturya, Viyana FCL ziyareti, Avrupa ülkelerinde öğrencilerin sorgulamaya, araştırmaya, üretime ve buluş yapmaya yönlendirilmesi için kurulmaya başlanan Geleceğin Sınıf Laboratuvarı projelerinde ülkeler arası bilgi ve deneyim paylaşımı ortamı oluşturmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Avusturya, Viyana’da düzenlenen bu ICWG çalışma ziyareti iki gün sürmüştür.  Birinci gün sabahı önce Dopschstrabe ilkokulu ziyaret edilmiş ve burada ilkokul öğrencilerine kodlama eğitiminin nasıl gerçekleştirildiğitanıtılmıştır. Aynı gün öğleden sonra University College of Teacher Education Öğretmen Eğitimi Koleji Üniversitesine gidilerek üniversite bünyesinde kurulan Future Learning Laboratory (Geleceğin Öğrenme Laboratuvarı) ve Education Innovation Studio (Eğitimde Yenilik Stüdyosu) ziyaret edilmiştir. ICWG çalışma ziyaretinin ikinci gününde Pichelmayergasse Ortaokulu ziyaret edilmiştir. Söz konusu ziyaretler sonucunda Avusturya eğitim sisteminde öğrencilerin ilkokuldan itibaren kodlama ve STEM eğitimine yönelik yapılan çalışmalar ve gelecekte uygulanması düşünülen projeye dayalı öğrenme ortamlarıyla ilgili olarak aşağıdaki gözlem sonuçlarına ulaşılmıştır:

1. Gün:
Dopschstrabe İlkokulunun Ziyaret Edilmesi ve Kodlama Eğitiminin Tanıtımı

İlk gün önce Dopschstrabe Primary School - Dopschstrabe İlkokulu ziyaret edilmiş ve bu okulunun öğrenme ortamı gözlemlenmiştir. İlkokul Avusturya Eğitim Bakanlığının yenilenmiş müfredat programındaki öğrencilerin projeye dayalı öğrenme yöntemiyle kodlama ve STEM becerilerinin geliştirilmesi hedefini uygulamaktadır. Avusturya Milli Eğitim Bakanlığı müfredat programlarında okullarda öğrencilere proje çalışmaları yapmalarını sağlayacak proje tabanlı öğrenme ortamları oluşturularak öğrencilerin kodlama eğitimi, STEM eğitimi, vb. alanlarda yeteneklerinin ve ilgilerinin ortaya çıkarılması için ders saatlerini ayarlayabilme yetkisi ve esnekliği verilmektedir.



Fotoğraf 1

Dopschstrabe ilkokulunda öğrencilerin yeteneklerinin ve ilgilerinin ortaya çıkarılabilmesi için grup çalışması düzeninde ders işlenmektedir. Bu öğrenme ortamında öğrenciler sınıftaki öğretmenlerin desteğiyle kodlama, STEM, matematik, fen, okuma yazma, vb. derslerini disiplinler arası proje çalışmaları yaparak ve birbirleriyle yardımlaşarak öğrenmektedirler.  Öğrencilerin proje çalışmalarındaki değerlendirilmeleri geliştirdikleri projelere katılımları, ilgileri ve proje yeteneklerinin değerlendirilmesiyle yapılmaktadır.
Dopschstrabe ilkokulu öğretmenleri bu yenilikçi öğretim uygulamalarını https://eeducation.at/ web adresinden ulaşılan öğretmenlerin birbirleriyle projeye dayalı öğrenme etkinliklerini paylaşabildikleri eEğitim Avusturya (Herkes için dijital eğitim) portalına yükleyebildiklerini ve diğer okullardaki öğretmenlerin yaptıkları projeye dayalı öğrenme, kodlama, STEM projelerine buradan ulaşabildiklerini belirtmiştir.


Fotoğraf 2


Bu doğrultuda, Dopschstrabe İlkokulu öğretmenleri öğrencilerin derslerde yeteneklerini ve ilgilerini ortaya çıkarmak için geliştirdikleri bu eğitim modelini diğer okullardaki öğretmen ve idarecilerle de paylaşabilmektedir. Şu anda Avusturya genelinde projeye dayalı kodlama ve STEM öğretimi modelinin uygulandığı okullardaki öğretmenlerin birbirleriyle yardımlaşabildikleri Okul Ağları eEğitim Avusturya (Herkes için dijital eğitim) portalı yoğun biçimde öğretmenlertaafından kullanılmaktadır. Avusturya genelinde projeye dayalı öğretim modelini uygulamak isteyen okullar eEğitim Avusturya portalına katılarak STEM ve Kodlama eğitimi projelerini paylaşabilmekte ve istedikleri STEM ve kodlama projelerini inceleyebilmekte ve bu projelerin uygulandığı okul ağlarına katılabilmektedir.

Dopschstrabe İlkokulu projeye dayalı kodlama ve STEM eğitimini gerçekleştirmek ve öğrenim ortamını oluşturmak için Avusturya Milli Eğitim Bakanlığından herhangi bir bütçe desteği almamaktadır. Bilgisayar sınıfının, kodlama ve STEM eğitimi malzemelerinin okul aile birliği, vb. yardımlarla ve ücretsiz yazılımlar kullanılarak oluşturulduğu belirtilmiştir.


Fotoğraf 3


Fotoğraf 4

Viyana University College of Teacher Education, Viyana Öğretmen Eğitimi Koleji Üniversitesinin Ziyaret Edilmesi ve Geleceğin Öğrenme Laboratuvarının (FLL) Tanıtımı

Birinci gün daha sonra Viyana şehrinde Viyana University College of Teacher Education, Viyana Öğretmen Eğitimi Koleji Üniversitesinin Geleceğin Sınıf Laboratuvarı (FCL) ziyaret edilmiştir. Üniversite içinde oluşturulan Geleceğin Öğrenme Laboratuvarıyla ilgili bize sunum yapılmıştır. Bu Geleceğin Öğrenme Laboratuvarı Avrupa Okul Ağı Geleceğin Sınıf Laboratuvarı çalışmalarına uyumlu olarak Interact/Exchange (Etkileşimli Öğrenme/İşbirliğiyle Öğrenme), Investigate/Present (Keşfetmek/Sunum Yapmak), Create/Develop (Yaratıcılık/Üretim) öğrenme alanlarından oluşmaktadır.



Bu öğrenme ortamlarının; Avrupa Okul Ağı Geleceğin Sınıf Laboratuvarı – FCL projesi içinde tasarlanan yaratıcılık alanı, etkileşimli öğrenme ortamı, sunum alanı, keşfederek öğrenme alanı, işbirliği ve yardımlaşarak öğrenme alanı ve üretme alanları doğrultusunda tasarlandığı görülmüştür. Avrupa Okul Ağı Geleceğin Sınıf Laboratuvarı projesinde bu öğrenme alanları aşağıdaki biçimde tanımlanmaktadır.

Yaratıcılık Alanları: öğrencilerin kendi projelerini ve çalışmalarını planlamasına, tasarlamasına olanak tanıyan öğrenme ortamlarıdır.
Etkileşimli Öğrenme Alanları: Öğrencilerin öğrenme süreçlerine katılımını artırmak ve ders konularıyla etkileşimlerini geliştirmek için bilişim teknolojilerinin (Tablet bilgisayar, internet, vb.)kullanıldığı öğrenme ortamlarıdır.
Sunum Alanları: Öğrencilerin projelerini ve çalışmalarını sunmak, paylaşmak ve geri bildirim almak için farklı araçlara ulaşabilecekleri ve sunum becerilerini geliştirebilecekleri öğrenme alanlarıdır.
Keşfetme Alanları: Öğrencilerin keşfederek öğrenmelerinin teşvik edildiği; pasif dinleyiciler yerine aktif katılımcılar olma fırsatı bulacakları, öğretmenlerin öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerini arttırmak için araştırma ve projeye dayalı öğrenme ortamını oluşturduğu öğrencilerine projelerinde ve çalışmalarında yol gösterdiği ve teşvik ettiği alanlardır.
İşbirliği ve Yardımlaşarak Öğrenme Alanları: Öğrencilerin diğer arkadaşlarıyla işbirliği yapabilme ve yardımlaşarak öğrenme becerilerini geliştirebildikleri,ekip çalışması yapmayı öğrendikleri öğrenme ortamıdır. Bu öğrenme ortamlarında öğrenciler bilişim teknolojilerini de kullanarak görev ve sorumluluk paylaşımı ve karar verme süreçlerini de öğrenebilecektir.
Üretme Alanları: Öğrencilerin okul projelerini kendi hızlarında bağımsız olarak gerçekleştirebildikleri, projelerinin üretimini yapabildikleri STEM Lab, Maker Lab,vb. öğrenme ortamlarıdır.

Viyana Öğretmen Eğitimi Koleji Üniversitesinin Geleceğin Öğrenme Laboratuvarı önce öğretmenlere projeye dayalı öğrenme yöntemi eğitiminin verildiği öğrenme ortamları ziyaret edilmiş ve http://www.davincilab.at/ web sayfasından yayınlanan   projeye dayalı kodlama ve bize STEM eğitiminin verildiği Davinci Lab Projesi tanıtılmıştır.


Fotoğraf 5



Education Innovation Studio (Eğitimde Yenilik Stüdyosu)nun Ziyaret Edilmesi

Daha sonra Viyana Öğretmen Eğitimi Koleji Üniversitesinin öğrencilere STEM eğitimi ve kodlama, vb. projeye dayalı eğitim etkinliklerinin geliştirildiği Education Innovation Studio (Eğitimde Yenilik Stüdyosu) ziyaret edilmiştir.
Burada her öğrencinin kendi başına STEM eğitimine yönelik projeye dayalı öğrenme etkinliği yapabileceği eğitim materyallerini içeren bir öğrenme ortamı oluşturulduğu görülmüştür. Bu ortamda öğrenciler kendi kişisel tercihleri doğrultusunda proje yapabilmekte ve istedikleri öğrenme materyallerini kullanabilmektedir. Eğitimde Yenilik Stüdyosu bir öğrenme ortamı olarak kurgulanmıştır.


Fotoğraf 6

Öğrenciler için burada kodlama ve STEM öğrenimi için kullanılabilecek öğretmenlerinin yönlendirmesiyle öğrencilerin konuları kendi başlarına ya da grup çalışması yaparak öğrenebilecekleri, sorular sorabilecekleri, sordukları sorular için proje tasarlayabilecekleri bir öğrenme ortamı oluşturulmuş olduğu görülmüştür.

Bu öğrenme ortamında teknoloji destekli görsel kaynakları içeren bilişim teknolojileri cihazları, kodlama ve STEM eğitiminin bilişim teknolojilerini kullanarak etkileşimli biçimde öğrenilebildiği her türlü dijital içeriğin ve teknoloji destekli materyalin bulunduğu gözlenmiştir. Öğrenciler bu kişiselleştirilmiş öğrenme ortamında kendi kendine yada grup halinde yardımlaşarak ilgilendikleri ve istedikleri STEM eğitimi ve kodlama projelerini gerçekleştirebilmektedir.


Fotoğraf 7



Fotoğraf 8

Eğitimde Yenilik Stüdyosu’nda öğrenciler arasında bilgi paylaşımını ve iletişimi geliştiren öğrenme ortamı oluşturmak da amaçlanmaktadır. Öğrencilerin STEM ve kodlamaya ilişkin meraklarını artırıcı materyalleri bu ortamda bulunmaktadır. Öğrenciler yapmak istedikleri STEM ve kodlama projeleriyle ilgili tüm materyallere ulaşabilmektedir. Öğrenciler öğretmenlerine bu ortamda STEM ve kodlama proje konularıyla ilgili sorular sorabilmekte ve sordukları sorular doğrultusunda öğrenme projelerini kendi başlarına yada grup halinde tasarlayabilmektedir.


Fotoğraf 9

Öğrencilerin yoğun bir biçimde kodlama becerilerini geliştirebildikleri, kodlama yaparak yazılım programlarını ve robotlarını programlayabildikleri ve geliştirebildikleri bir üretim ortamı oluşturulmuştur.




Fotoğraf 10


Fotoğraf 11


Öğrencilerin grup çalışması yaparak ve yardımlaşarak öğrenme ilgilerinin ve proje yapma isteklerinin artırıldığı öğrenme ortamı oluşturulmaya çalışılmıştır. Öğrenme ortamının tasarımı öğrencilerin proje tasarlama ve öğrenme isteğini artırıcı bir fiziki yapıya sahip öğrencilere çekiciliği olan onların duygularına hitap eden bir öğrenme ortamı şeklinde tasarlandığı gözlenmiştir.


Fotoğraf 12

Eğitimde Yenilik Stüdyosu’nda öğrencilerin Robot prototiplerinin geliştirilebildikleri robotları programlayabildikleri ve sensör, vb. sistemlerinin robotlara dahil ederek çalıştırabildikleri bir robot üretim ve kodlama öğrenme ortamları da bulunmaktadır.



Fotoğraf 13



Fotoğraf 14


Öğretmenlerin mesleki gelişimlerini sağlamak amacıyla birbirleriyle yardımlaştığı, STEM ve kodlama eğitiminde bilgilerini, deneyimlerini birbirlerine aktarabildiği ve öğrencileri için öğrenme ortamlarını geliştirmek amacıyla iletişim kurabildikleri bir öğretmenler odası ortamı da oluşturulmuştur.


Fotoğraf 15



2.Gün
Pichelmayergasse Secondary School - Pichelmayergasse Ortaokulu Ziyareti

İkinci gün Pichelmayergasse Ortaokulu ziyaret edilmiştir. Pichelmayergasse ortaokulu Avusturya’da öğrencilerin kodlama yeteneklerini ortaya çıkarıcı ders etkinliklerinin ve öğrenci projelerinin gerçekleştirildiği bir okuldur. Pichelmayergasse ortaokulunda Avusturya Milli Eğitim Bakanlığı öğretim programlarının verdiği esneklik doğrultusunda öğrencilerin kodlama, STEM, vb. alanlarda yetenek ve ilgilerinin ortaya çıkarılması öğretim hedefini gerçekleştirmek üzere öğrenme ortamlarının ve kodlama derslerinin ders programlarına entegre edilebildiği ve öğretim programlarının okul tarafından bu şekilde yeniden yapılandırılabildiği belirtilmiştir.
Okuldaki kütüphane ortamı öğrencilerin projelerini sunabilecekleri, araştırma yapabilecekleri ve birbirleriyle işbirliği içinde kodlama çalışmalarını ve STEM projelerini geliştirebilebileceği biçimde düzenlenmiştir. Öğrenciler öğretmenlerinin gözetiminde ve yol göstericiliğinde bu ortamda projeye dayalı kodlama ve STEM öğrenme projelerini kendi başlarına belirleyebilmekte ve kendi kendilerine projelerini gerçekleştirebilmektedir.
Aşağıdaki fotoğraflarda görüldüğü gibi bu öğrenme ortamında öğrencilerin projelerinin sunumunu diğer arkadaşlarına yapabildikleri anfi tarzında sunum ve paylaşım ortamı bulunmaktadır. Burada öğrenciler sorgulayarak, araştırarak ve birbirleriyle yardımlaşarak ürettikleri STEM ve kodlama projelerini birbirlerine sunabilmekte, değerlendirebilmekte ve geliştirebilmektedir.




Fotoğraf 16

Öğrenciler kodlama ve STEM eğitimi uygun olarak ilgileri ve yetenekleri doğrultusunda bu öğrenme ortamında bulunan yazılı ve görsel materyalleri, bilişim teknolojilerini bir araya getirerek STEM ve kodlama projeleri oluşturabilmekte ve uygulanabilir hale getirebilmektedir.

Bu okulda öğrenciler bilgisayar sınıflarında bilgisayar öğretmenlerinin yardımıyla kodlama ve robotik eğitimi ve kullanım eğitimleri de almaktadır.


Fotoğraf 17



Sonuç

Avusturya, Viyana ICWG çalışma ziyareti sonucunda okul öğrenme ortamlarındaki gözlemlerimiz  aşağıdaki biçimde özetlenebilir:
Avusturya Eğitim Bakanlığının yenilenmiş müfredat programındaki öğrencilerin kodlama, robotik, STEM, vb. alanlarda ilgi ve yeteneklerinin ortaya çıkartılması hedefini uygulamak üzere ilkokullardan itibaren öğrenme ortamlarının güncellenmesine yönelik projelere ve çalışmalara başlandığı görülmüştür. Avusturya eğitim sisteminde birbirleriyle yardımlaşan öğretmenler ve okul ağları eEğitim Avusturya web portalı aracılığıyla oluşturulmuştur. Avusturya müfredat programları okullara öğretim programlarında kodlama, robotics ve STEM, vb. projeye dayalı öğrenme etkinlikleri ve gerekli güncellemeleri yapabilme esnekliği ve yetkisi vermektedir.  Avusturya okullarında öğrencilere kendi kendilerine üretme becerilerini geliştirici proje çalışmaları yapmalarını sağlayacak öğrenme ortamları oluşturulmakta ve böylece öğrencilerin kodlama, STEM, robotics, vb. alanlarda yeteneklerinin ve ilgilerinin ortaya çıkarılmasına ve proje oluşturma becerilerinin geliştirilmesine çalışılmaktadır.



Yorumlar: Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]





<< Ana Sayfa

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Kaydol: Kayıtlar [Atom]